السلام علی المهدی الذی وعد الله به الامم

اَللَّـهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ،فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینی.

السلام علی المهدی الذی وعد الله به الامم

اَللَّـهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ،فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینی.

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

علت ظهور نکردن امام زمان(عج) با وجود حکومت های شیعی چیست؟


متن کامل پرسش


شما می گویید علت پنهان شدن امام دوازدهم تان در غار ترس از ستمگران است، پس وقتی این خطر با به قدرت رسیدن حکومت های شیعه رفع شد چرا او ظهور نکرد؟!

و چرا الآن او بیرون نمی آید در صورتی که حکومت شیعی ایران می تواند او را حمایت کند؟! و میلیون ها شیعه شب و روز خود را فدای او می نمایند و منتظر او هستند!!



پاسخ اجمالی


غیبت امام زمان (ع) به این معنا نیست که که حضرت یک زندگی خلاف معمول و متفاوت با سایر مردم دارند و مثلاً در غار زندگی می کنند، بلکه مطابق روایات حضرت در میان مردم به طور ناشناس زندگی می کنند. تنها تفاوتی که حضرت با سایر مردم دارند در طول عمر شریف ایشان است که با اراده و قدرت خداوند متعال صورت گرفته است. غیبت حضرت دارای حکمت هایی است که برخی از آنها برای ما بیان شده و برخی نامشخص و نامعلوم است. همچنین ظهور حضرت نیازمند به اسباب و شرایط خاصی است که آن شرایط هنوز فراهم نشده است. از جمله اینکه حضرت علاوه بر پیروان عادی نیازمند به 313 نفر یاور ویژه است. و در نهایت با توجه روایات و اینکه حکومت فعلی ایران از مشروعیت فقهی و روایی برخوردار است می توان حکومت فعلی فقط را زمینه ساز حکومت جهانی امام زمان(عج) دانست.


پاسخ تفصیلی


برای روشن شدن پاسخ چند مطلب را باید متذکر شویم:


1.آنچه که عقیده شیعه در رابطه با امام زمان (ع) است و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بدان تصریح فرموده اند[1] غیبت ایشان است نه پنهان شدن در غار و سرداب. بله گروهی جهت استهزاء شیعیان می گویند که شیعه قائل است که مهدی (ع) موعود بعد از تولدش در سردابی (سرداب منزل امام حسن عسکری (ع) در سامراء) مخفی و غیبت خود را از آنجا شروع و تاکنون نیز در آن سرداب به سر می برد. لکن با مراجعه به روایات وارده بی پایه و اساس بودن این ادعا به خوبی مشخص می گردد.[2]

مفهوم غائب بودن امام (ع) هرگز این نیست که وجود امام در عصر غیبت یک وجود نامرئی و رؤیایی است، بلکه او از نظر زندگی یک زندگی طبیعی عینی دارد منتها با عمری طولانی در میان مردم و درون جامعه رفت و آمد دارد و اگر استثنائی در زندگی او هست همین است که او از یک عمر طولانی برخوردار است.[3]


در احادیث ما چنین آمده که امام زمان (ع) به طور ناشناس در بین مردم زندگی و رفت و آمد می کند، در مجامع عمومی و در مراسم حج شرکت می نماید و در حل برخی از مشکلات هم به مردم کمک می کند.[4]


2.علل غیبت امام زمان(عج): غیبت حضرت دارای حکمت هایی است که برخی از آنها برای ما بیان شده و برخی نامشخص و نامعلوم است. برخی از امور را می توان از حکمت های غیبت بر شمرد، 1. امتحان و آزمایش بندگان خدا[5]، 2. محفوظ ماندن از بیعت با ستمکاران[6]، 3. حفظ اولاد مؤمن افراد کافر. روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: خدا در صلب کافران و منافقان نطفه ی افراد با ایمانی را به ودیعه نهاده است به همین جهت بود که علی (ع) از کشتن پدران کافر خودداری نمود تا اولاد مؤمن از آنان به وجود آید و بعد از آن به هر یک از آنان دست می یافت به قتلش مبادرت می کرد. همچنین قائم (عج) ما اهل بیت ظاهر نمی شود تا اینکه امانت های الهی از صلب کافران خارج شوند بعد از آن ظاهر می شود و کفار را به قتل می رساند.[7]

ولی همه ی علل غیبت آن حضرت برای ما شناخته شده نیست؛ چنانکه بعضى از روایات‏ بیانگر این نکته‏اند که امامان معصوم از علت اصلى غیبت آگاهند، اما مأمور به بیان آن نیستند؛ لذا سر بسته و به طور اجمال حکمت‏هایى از آن را بیان کرده‏اند؛ دلیل این ادّعا روایت عبداللّه بن فضل هاشمى از امام صادق( علیه‏السلام ) است که امام به وى فرمود:

براى صاحب امر غیبتى است که چاره‏اى از آن نیست. هر مبطلى در آن شک مى‏کند. به او گفتم: فدایتان شوم، (غیبت) براى چیست؟ فرمود: براى امرى که اجازه ی کشف آن را براى شما نداریم. گفتم: حکمت غیبت او چیست؟ فرمود: حکمت غیبت او همان حکمت غیبت حجت‏هاى خداوند قبل از او است. حکمت آن کشف نمى‏شود مگر بعد از ظهور او. همان طور که حکمت سوراخ کردن کشتى و کشتن پسر و برپایى دیوار توسط حضرت خضر( ع (براى حضرت موسى( ع ) کشف نشد مگر هنگام جدایى آن‏ها.[8]


3. شرایط ظهور امام زمان(عج): از آنجا که نهضت آنجناب یک نهضت سطحی و کوچک نیست، بلکه یک انقلاب جهانی و همه جانبه است، برنامه بسیار عمیق و دشواری دارد (توجه شود که قرار نیست حضرت بر مبنای اعجاز حکومت کند) می خواهد تمام اختلافات نژادی و کشوری و زبانی و دینی را برطرف سازد و سرتاسر گیتی را با یک حکومت نیرومند اداره کند. یک چنین انقلاب عمیقی باید از درون دل های جهانیان سرچشمه بگیرد. بنابراین تا نوع بشر به حد کمال و رشد نرسد و برای پذیرفتن حکومت حق آماده نگردد مهدی موعود (ع) ظاهر نخواهد شد.[9]

هشام بن سالم از حضرت صادق (ع) روایت کرده که فرمود: تا همه اصناف مردم به حکومت نرسند صاحب الامر قیام نمی کند برای اینکه وقتی حکومتش را تشکیل داد کسی نگوید: اگر ما هم به حکومت می رسیدیم با عدالت رفتار می کردیم.[10]


[1] رجوع شود به بحارالانوار، ج 52 و منتخب الاثر از آیت الله صافی.

[2] رجوع شود به موعودشناسی از علی اصغر رضوانی.

[3] آیت الله مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی، ص 219.

[4] آیت الله امینی، دادگستر جهان، ص 215.

[5] بحار، ج 52، ص 113.

[6] بحار، ج 51، ص 152.

[7] اثبات الهداة، ج 7، ص 105.

[8] بحار، ج 52، ص 91.

[9] آیت الله امینی، دادگستر جهان، ص 241.

[10] بحار، ج 52، ص 244.

برگرفته از : سایت مجمع جهانی شیعه شناسی

  • محمد جواد بنداد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی